cpa
04 بهمن 1401 - 11:40

کودکان در هوای سرد چه خوراکی‌هایی مصرف کنند

مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: فصل زمستان سبزیجات مخصوص به خود دارد که مصرف این سبزیجات به دلیل میزان بالای مواد مغذی برای همه افراد از جمله کودکان نیز توصیه می‌شود.

نسرین علیزاده، مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار کرد: وقتی دما کاهش می یابد و ساعات روشنایی روز کوتاه‌تر می‌شود، سطح انرژی می‌تواند همراه با خلق‌وخوی کاهش پیدا کند.

وی گفت: بچه‌ها ممکن است در ماه‌های سرد و زمستان فعالیت کمتری داشته باشند، بنابراین تمرکز روی تغذیه مناسب در این فصل از سال بسیار مهم است.

مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی خراسان‌شمالی افزود: تغییرات در خلق‌وخوی، انرژی، تمرکز، اشتها و خواب غیرمعمول نیستند اما می‌تواند نشانه‌های یک بیماری زمینه‌ای جدی‌تر باشند.

وی ادامه داد: انتخاب‌های غذایی سالم می‌توانند به سلامت روان کودک شما کمک کند.

علیزاده افزود: غذاهای زیر را در نظر بگیرید تا به کودکانتان کمک کند در زمستان سالم و شاد باشند. 

ماهی:

شواهد موجود، مصرف ماهی را با خطر کمتر افسردگی مرتبط می داند. ماهی و به ویژه ماهی سالمون مملو از اسید‌های چرب امگا ۳ است که برخی مطالعات نشان داده است که به مدیریت افسردگی کمک می‌کند. ماهی یک منبع عالی پرتئین برای سلامت قلب است. برخی از بچه‌ها ماهی کبابی یا گریل شده می‌خورند. سعی کنید از طعم دهنده وسس هایی که دوست دارند استفاده کنید. یا ماهی را به قطعات کوچک برش دهید و کباب همراه با سبزیجات درست کنید. 

مرکبات:

مرکبات مملو از ویتامین C هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. آنها همچنین فیبر غذایی را فراهم می‌کنند. بچه‌ها عاشق این میوه‌ها هستند چون معمولا بدون دانه هست، پوست کندن آن آسان و خوردن آن سرگرم کننده است، برای میان وعده‌های مدرسه عالی هستند. 

کدو حلوایی:

کدو حلوایی سرشار از کاروتنوئیدها که پیش ساز ویتامین A است می‌باشد. نشان داده شده است مصرف آن برای سلامت قلب و ایمنی بدن مفید است و در عین حال سلامت پوست را تقویت می‌کند. همچنین منبع خوبی از فیبر غذایی است که به ثابت نگه داشتن سطح قند خون کمک می‌کند. اکثر انواع کدو حلوایی زمستانه به طور طبیعی شیرین هستند. 

گل کلم:

این عضو از خانواده سبزیجات به دلیل محتوای فیتوکمیکال بالا و پتانسیل آن برای کمک به پیشگیری از سرطان و التهاب مورد توجه قرار گرفته است. گل کلم به تنهایی خوشمزه است اما به راحتی با طعم های دیگر ترکیب می شود. سرشار از ویتامین C و منبع خوبی از ویتامین K  برای سیتم ایمنی سالم و استخوان های سالم است. اما این همه ماجرا نیست. گل کلم همچنین منبع خوبی از فولات ، یک ویتامین B مهم  برای رشد و نمو، است  این ماده غذایی غنی از فیبر غذایی است.

پایان پیام/س

منبع: فارس
شناسه خبر: 994559